Bandmask!

Fy och fy och fy!!!!
Nått av mina djur har BANDMASK!!
Bläää. det låg en stor i hallen som någon troligtvis spytt upp!
AAAhhhh! Det kryper i mig.
Jag slängde mig in i bilen för att köpa avmaskningsmedel!
Nu har jag stoppat i alla djuren så nu hoppas jag att det försvinner snart!


-------------------------------------------------------------------------------------------

Bandmask

Taenia spp., Mesocestoides spp., Dipylidium caninum

Förekomst
Bandmask är vanlig hos katter. Det finns flera arter dock är Taenia den vanligaste arten av bandmask och denna hittas oftast hos mellanvärdar som gnagare och fåglar. Infektion med bandmask ger som regel inga synliga symtom på katten. Endast i vissa fall ses matsmältningsrubbningar och lös avföring.

Utseende
Bandmaskar hos katter är porslinsvita, segmenterade maskar, ofta upp till 70 cm långa. Maskens segment liknar pasta när de är färska och risgryn när de är intorkade. Dessa kan ses i pälsen omkring ändtarmsöppningen, på underlaget där katten har legat eller i djurets avföring.

Lokalisation
Bandmasken lever av tarminnehåll och sitter fast i tarmen med hjälp av krokar och sugkoppar på huvudet.
Från maskens huvud växer det ut självständiga, tvåkönade segment, och dessa mognar efterhand och fylls med ägg. Bandmask avger ägg oregelbundet, varför avföringsundersökning inte alltid visar om bandmask förekommer.

Smitta
Gemensamt för bandmaskar är att de smittar genom mellanvärdar, t.ex. bytesdjur och ibland även via loppor och löss. Bandmask är speciellt vanligt hos katter som fångar möss och råttor. Det sker ingen smitta direkt mellan katter.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------

Detta hittade jag på internet.  (ovanstående)

---------------------------------------------------------------------------------------------

Detta var vad som fanns i min hall idag... :

 

 

Syn lite dåligt på bilden men när man rätar ut den är den ca 1dm.

Den ligger lite ihopknorrad i slutet.

Fy fy fy!

 


Kommentarer
Postat av: alexandra

usch och fy!!

2010-11-11 @ 13:35:40
URL: http://xandraa.blogg.se/
Postat av: Elina

Ja, jag tycker ni ska komma förbi och hälsa på någongång :)

2010-11-12 @ 13:37:32
URL: http://aaniile.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0